tq my follower

Thursday, November 22, 2012

Apam Kukus Gula Hangus Mak Imah

 1st time aku kukus selepas 3 jam disejukkan dlm freezer
buruk skit part ats tu, coz tepung dia aku tak tapis he3

 
 2nd time kukus selepas 3 hr dlm freezer 
gebus kan yg ni 
aku siap letak kismis dlm dia


Ni adalah resepi dr MIL aku. Tapi dia pon belajar dari kawan dia.

Tapi byk lak brand brg2 yg dia cakap hanya terdapat kat tempat dia jer, Slim River.

So aku derhaka kan resepi dia skit ha3. 

Try la dolu kan, mane tau jadi ker tidak!!!

Bahan A (Gula Hangus) :

1 cawan gula kasar, dihanguskan dgn api perlahan, bile dah melekat dan perang baru dikacau sedikit dan dimasukkan 1 cawan air paip.
1 cawan majerin (umh aku tak pakai majerin so aku pakai butter) yg di masukkan selepas gula mencair bersama air paip td. Kacau sampai sume majerin/butter cair dlm air gula itu. 
Ketepikan dan sejukan (suam-suam x tak boleh ok)

Bahan B :

Telor gred B 3 biji, gula pasir 1 1/2 cawan, susu cair satu tin, 3 cawan tepung gandum (seelok nye diayak bersama soda bikarbonat tp aku mls sbb tu x cantik sgt mula2 tu) dan 1 sudu besar soda bikarbonat.

** wajib guna susu cair F&N yg tin biru dan soda bikarbonat cap Kucing.
(MIL aku nye arahan, tp aku saja jer guna soda bikarbobat cap lain mane nak carik cap kucing kat Shah Alam ni mak oiiiii he3)

Cara2 :

Pukul telor bersama gula sehingga kembang, umh aku takde mixer so aku bantai dlm blender jer he3 janji kembang!!! 
Masukkan air gula hangus yg disejukkan tadi tu. Pukul lg (masa ni blender aku dah tak muat so aku pukul dlm besen jer, manual hokeyyy).
Kemudian masukkan susu cair, tepung dan soda bikarbonat. 
Pukul lg tapi jgn lebih pukul okey (MIL aku ckp kalo pakai mixer just 3 round jer). 
Tapi aku pukul pakai tgn jer.

Setelah semua sebati sejukkan adunan dalam freezer. Paling sekejab 3 jam. 
Kemudian br la dikukus selama 15 minit, kalo tak yakin boleh cucuk tgh acuan tu, kalo melekat belom msk lg. 
Sudah masak apam ni terus dikeluarkn dr acuan sementara panas2, mmg tak melekat pon cuma pns skit la....

1st time aku kukus tak cantek sgt menjadi apam ni tp kali kedua setelah 2 hr dlm freezer mmg gebus2 gitu, so aku mskkan kismis sebijik dlm acuan tu. Sedap plak rase nyer.

Menurut MIL acuan ni tahan 2 mggu dlm freezer kalo nak mkn just kukus jer, senang dan sedap.

SELAMAT MENCOBA










No comments:

Post a Comment