tq my follower

Thursday, September 13, 2012

Telor Ikan Berlado Kering


Ni telor ikan yg en 'Boss' dpt free dari penjual ikan laut kat Rantau Panjang, Klang.

Satu plastik besor dia bagi, so aku bagi dua ngan kawan en 'Boss' kang sampi sebulan tak habis-habis he3....

Memang fresh. Mungkin dia ingat en 'Boss' tu SB (polis) sebab tu dia kasi free ha3.... 
Boleh cegitu?????

Mana tak nyer bile penjual ikan tu call cakap baru naik dari laut maka terpacak la en 'Boss' kat situ. Anytime free jer, bkn ke mcm tak bekerja, tu yg dia musykil ngan kerja en 'Boss'.

Ini kali kedua aku masak telor ikan. Pestime hari tu aku goreng bodo jer bak kata mak aku kat Pahang (letak bawang besar dan cili padi jer).

Sebenarnye aku dah tua-tua ni baru berkesempatan makan telor ikan yg besor-besor ni. 

Dolu pernah la makan tapi yg sekecik-kecik telor la... 
Dalam ikan kembung kan, besor mane jer telor nyer. 

Baru kali ni la aku dapat makan sepuas-puas nyer.

Kali ni try berlado kering plak. Jom semak bahan dan cara nyer. Sempoi jer....


Bahan-bahan:

5 ketul telor ikan yg besor dan panjang (dicuci bersih dan rendam kejab dgn perahan limau nipis dan garamkan dan kunyit secukup rasa), cili boh 2 senduk, 2 SB bawang besar (dikisar), 2 ulas bawang putih (dikisar), sebiji bawang Hollang (hiris bulat), minyak masak, sedikit gula, sedikit secukup rasa Maggie, garam dan sekeping asam keping.

Cara-cara :

Goreng telok ikan sehingga masak dan rangup, ketepikan. 
Tumis bahan kisar hingga pecah minyak. Perasakan dengan asam keping, gula, garam dan secukup rasa Maggie. 
Setelah secukup rasa baru masukkan telok ikan tadi dan hirisan bawang Holland. Kacau rata dan angkat. Sedia unutk dingap. Makan panas-panas memang kaw-kaw betoi.


SELAMAT MENCOBA

No comments:

Post a Comment