tq my follower

Monday, September 3, 2012

Orang Balik Bandar Kami Balik Kampung

Pukol 3.00 pg raya ke 6, kami sampai umah mak aku kat Jengka. Dolu masa zaman aku baru kawen, kalo blk time mcm ni, kete kami je la ats jln raya, tp sekarang kat mane2 ade jer kete, mmg masa dah semakin berubah kan....

Kebetulan jugak raya ke 5 ptg tu kakak ipar mak aku yg duduk kat Bera meninggal dunia. Akibat jatuh dari motor. Memang tragis, mayat MokDe (aku panggil) pon just luka kat mulut skit jer, tp kat dalam, jantung dia dah rosak teruk. Itu menurut mak aku la, aku mmg x sempat nak melawat smpi umh pon 3 pg. Aku doakan semoga roh nye dicucuri rahmat. Ameeeennnn..

So Jumaat last week kami anak berank je ade kat umh Jengka, so msk ala2 kadar jer la... Org lain semua pegi melawat jenazah. Ingat nak suruh mak & Ude (adk pompuan aku) buat laksa, tp mmg tak dapat laaa....



Muke Rereen sebelum pergi beraya & selepas beraya 
Tido pon Vouge tau korang hadooo???

Petang tu kami sempat beraya umah adik-adik abah aku kat Temerloh. Dapat la 3 bj umah. Untuk pengetahuan semua abah aku ade 14 org adik beradik, satu mak & bapak okeyyyy. 

Abah aku ank kedua. So mmg banyak la pakcik & makcik kan... Tp diorang semua ank masih kecik. Yg ade menantu dan cucu baru 3 org jer.

Kalo aku round semua rumah diaorg mau seminggu baru abis, itu pon nasib semua duk area Pahang jer.

Puas hati gak dpt jumpe diorg w/pon kejab jer. Coz mlm tu kami dah nak bertolak ke Slim River plak.

Nampak asap jer mercun nih cisssss.....
Ude siap tunggu Eddin & Rereen balik Jengka baru nak pasang mercun bateri 25 shots, mcm la dia yg beli he3

Paksu Is (adk bongsu aku) tlg Eddin si penakut, bakar bunga api ape daaaaaa

Abis separuh bunga api diaorg kerja kan hasil belian Aki Chu 
(adik bongsu mak aku, sejak arwah Wan aku meninggal, umah kami jd port adik beradik mak berkumpul, Chu ni mmg setiap raya akan stay umah kami, dia masih bujang tp terlajak laaaa hik3). 

Tepat pukol 9 mlm kami bergerak ke Slim River melalui Goh Tong, Genting. 12 tgh mlm kami sampai la kg en 'Boss' pulak.

MIL aku siap panaskan makanan untuk kami makan, tp aku hanyut setelah temankan Eddin & Rereen tido sekejab. Dah ngantuk tahap cipan la tuu...

Tapi en 'Boss' still berdaya untuk makan, nasib ade wakil he3..

Sabtu pagi kami bergerak ke Teluk Intan, beraya sambil menghantar kawan sekampung en 'Boss' kawen, umah dia belakang dapur MIL jer.

Perjalanan balik ke kg dr Telik Intan, singgah umh Mak Long en 'Boss,' perhhhh Mak Long buat laksa (laksa dia mmg femes kat situ, dia jual makanan). 

Walau pon kat Teluk Intan aku dah mkn 2 kali laksa tp umah Mak Long aku jalan kan jugak semanggkuk kui3

Memang puas hati coz kat Jengka tak dapat nak mkn laksa, kat Perak dpt 2 kali. 
Ude jugak yg meleleh dengar cite dari aku ha3

Ahad tu aku paksa en 'Boss' beli roti canai kat Pekan Slim. Dah lame aku teringin nak mkn roti canai Kedai Habeb tu. Alhamdulillah, kenyang.

12.30 tgh hr aku, MIL & en 'Boss' gerak ke umah kenduri, belakang umah jer. Hari punyer la panas berbasah-basah anak bujang aku tu si Eddin.


 Tp Rereen maintain jer vouge w/pon hari panas & berpeluh2

Sempat gak aku tlg dukung kan si Umar (ank buah en 'Boss') sambil mak nyer makan nasi. 

 ni la si Umar, Qasih plak moody skit ptg tu
Tetiba nmpk lak pinggan polistrin tu, aku yg mkn kopok pns td tu hik3


Pastu aku sambung lagi makan bubur & keropok lekor, kenduri ade keropok lekor panas2 baru kuar kuali, so jgn dilepaskan (mmg kaki melantak tol) ha3

Balik dr kenduri sempat jugak kami bergambar sekeluarga depan umh MIL, dgn bermacam aksi kui3

 Nida & anak2 kecik, yg beso tggl kat Trolak

 MIL bergaya sakan ngan mes sape ntah ;)

 kalut susun tempt

 di pondok nenek

 jom ke port baik MIL, tangga umah yg baru he3

ni la yg paling ramai dpt kumpul, itu pon Rereen yg snap





No comments:

Post a Comment