tq my follower

Friday, August 31, 2012

Aidilfitri di rumah sendiri


Pestime dalam hidup aku, raya Aidilfitri di peratauan, mcm la dok London kan huk3
 (Tu yg tunggu mood betoi-betoi rileks baru dpt nak wat entry nih)

Nasib en 'Boss' awal-awal dah psycho aku yg kami lebih kpd tak dapat balik kg @ Jengka raya tahun ni, so mind set dah dpt accept ler. 
Tapi kalo dia ckp 2 @ 3 hari nak raya memang aku 'teriak' nyer he3.

So dekat-dekat nak raya plak, macam-macam hal, same macam raya tahun lepas. Orang berniaga sendiri so memang mcm ni la keadaan nyer. Bukan bisnes juta-juta kan.

So mood nak beraya tu dah jadi so-so jer. Memandangkan Rereen & Eddin yg excited, budak-budak kan, aku paksa kan jugak en 'Boss' sediakan ape-ape yang patut. Semua nyer dibuat last minute.

Tapi untuk aku & en 'Boss' mmg takde ape-ape yg baru pon, semua main recycle jer, janji dpt gak sedondon, konon-konon tahun ni nak la pakai color blue turquoise + pink kan.... 
Tp yang hadooooo!!!! Takat nak mkn2 dlm umh jer kan, bkn pegi mane-mane pon.

So preparation nak celebrate raye pon aku plan yg simple jer. 

Nasi Tomato Ana Suzana sini, Ayam Masak Merah Ana nyer gak, Acar masak, Nasi Impit (aku rebus ptg sblm raya), Kuah Kacang (aku beli dr Sate Hj Samuri 1kg, tp kena menunggu mlm raya tu sampai pukul 11 mlm baru dpt, coz jammed ngan order org ramai). 

Beli lemang 2 batang & rendang daging, lemang sedap comei2 jer tapi rendang memang ke laut, mlm raya kami repeat beli rendang lg, tp still ke laut gak. 

Memang spoil mood betoi laaaa.... terpaksa buat 'ungkep' ayam ptg raya, untuk Eddin & Rereen mkn dgn lemang comei tu. 
Masa ni la teringat makanan yg best-best dari Mak & MIL hu3

So last buka pose tu, kami just makan lemang & rendang ke laut tu jer.... 
Lauk-lauk lain xde pon, kedai semua dah tutup kan.

Oleh kerana kami duk sibuk tunggu kuah kacang dr Sate Hj Samuri tu, so kami jenjalan la area Shah Alam dan Klang. 

Tapi orang mcm semua tak balik raya jer... Ramai tak henggat!!!! So wat lawatan atas jalan raya jer laaaa..... Ingat dpt la beli kerepek skit adehhhhh....

So nasi tomato, ayam masak merah & acar masak tu aku masak subuh pagi raya tu. Mlm tu aku dah siap kan semua bahan2 nyer, so pagi tu terus axtiviti memasak jer dr 5pg sampai 7pg. 

Timing memang cantek sesgt, settle masak, aku terus kejutkan budak berdua tu. Siapkan diaorg, terus ambik bekfes, coz mlm td just mkn lemang & rendang ke laut tu jer. 

Mula2 en 'Boss' tgk nasi tomato aku, dia ckp mmg nampk menyelerakan, tapi bile dia tgk ayam masak merah aku tu, dia ckp mcm tak berbintang jer hu3 (x sedap la tuh) tp itu semua sebelum makan la... Lepas makan en 'Boss' terus bagi berbintang-bintang he3 (kembang kempis jab ha3).

  
nasi tomato & ayam masak merah (dah tinggal semangkuk kecik jer)


Untuk pengetahuan korang, ni 1st time aku masak semua menu tu. Hasil dr skodengan dr blog sini, tq very much Ana Suzana dan ayah nyer, coz mmg marvelous resepi korang!!!!!

En 'Boss' siap request buat lagi next time, yahooooo mak sukeeee!!!! 
Eddin & Rereen pon sampi raya ke 2 mintak nasi color merah he3

 Siap makan, kami menuju ke Masjid SAAS, masa tu br pukul 8.20am, ingat kan kami jer la yg solat sunat kat situ, sekali penuh ooooo.... 



Memang meriah sampai parking kat luar masjid pon 3 layer, parking dlm jgn ckp la. 

Dewan solat muslimah pon x cukup space, en 'Boss' & Eddin pon solat kat bawah escalator jer. Masa ni jer aku terlupa sekejab kampung halaman, coz mmg best & seronok.


solat pon terselit-selit tepi org coz penuh, so dgr kutbah kat luar dewan jer

Balik dari solat sunat Aidilfitri, kami sempat layan Eddin & Rereen main mercun pop kat parking kete, masa tu mmg sunyi sepi jer area kondo kami nih.....

Demi Eddin & Rereen aku maintain happy jer. Aku tau en 'Boss' pon x selesa beraya kat sini, tapi semua nyer tu kan takdir. Redha & pasrah jer laaa....

Tahun depan aku akan pastikan tak kan repeat aktivit beraya kat sini lg!!!!!

Balik dari solat sunat Aidilfitri baru la aku pakai bj sedondon, nak ambik gambo raya kan, sambil siapkn duit raya budak berdua tu. 

Time salam mintak maaf ngan en 'Boss' tu la, baru berguguran... sob.. sob... sedih oo... bese nyer aku memang maintain tak nanges tapi kali ni mmg tak tertahan dah... 

Tapi kejab jer kang berlarutan banjir lak tingkat 2 nih ha3

  mlm sblm raya tu baru aku terhengeh2 try camera tuk capture gambo sendiri ats tv cabinet, nasib menjadi & angle pon elok jer

Citer lepas raya plak, pon yg hadoo jugak, dr raye ke 2 sampi ke 5 kami ank berank (x termsk en 'Boss' coz dia keje) pakai la baju cantek2, aku siap pakai bj kurung tuh, tp lepak dlm umah jer kui3.... 

Sangat la boring tp kami sempat gak ke One Utama kejab raya ke3 ptg, tp umat manusia ramai jugak (non muslim arrr) parking pon kena byk kali tawaf.

 ni raya ke 3, raya ke 2 aku mls nak snap pict

 ni raya ke 4 back to bj melayu n bj kurung

permata hati mommy

Alhamdulillah raya ke 5 mlm tu kami balik ke Jengka, tido semalam, sok malam plak balik ke Slim River. Kali ni kami redah jer ikut Genting & turun Batang Kali, bese nye kalo mlm kami tak berani. Tapi mmg byk kete lor, takde la kete kami je ats jln tu kan, time raya la kata kan...

Tapi w/pon balik sekejab kami sempat beraya dgn a few saudara mara. Kire puas hati la w/pon balik kampung lambat kan... 

Org lain sibuk nak blk pekan, kami plak sibuk nak blk kg... br adventurous
(betoi ke spelling nih??)

So Ahad tgh mlm tu kami gerak blk Shah Alam semula. Highway pon dah slow down jammed. 
So mmg peaceful.





p/s : ade skit lg gambo & kejadian masa blk dua2 kg tu, nanti diupdate next entry ok







No comments:

Post a Comment