tq my follower

Friday, July 20, 2012

Masak Lemak Kuning Ketam

snap dr dlm periuk jer, malas nyer keje ;)

Salam Ramadhan untuk semua. Jom kite tambahkan amalan di bulan mulia ini.

Lauk ni aku buat hujung minggu hari tu, sedang elok dpt jer call dr peniaga ikan fresh kat Jalan Kapar tu, terus aku & en 'Boss' ke sana, ingt nak turun beli bekfes jer, alih-alih ke Klang plak. 
Bdk berdua tu br bgn tido aku tggl kan jer, coz Ucu ade baru balik keja.

Beli ikan gelama sekor, ikan pipi tebal sekor, ikan bawal putih 4 ekor dan ikan sebelah sekor (1st time aku beli & nak masak ikan ni, en 'Boss' lg batak!!! x pernh tgk pon ikan tu kui3).

Tetiba Ah So tu offer aku ketam, sah2 anak aku si Rereen tu suke mkn seafood, mmg aku nak la. So ambik la 1kg, besor2 gak, dpt la 5 ekor.

So meh sini aku share kan bahan2 dan cara2 memasak nyer.

Bahan2
Ketam Bunga 4 ekor (siang & belah dua), 1 kotak santan M&S, sebatang serai, 4 ulas bawang merah (ditumbuk), 5 biji cili padi (ditumbuk), 2 inci kunyit hidup (ditumbuk), 2 keping asam keping, sedikit minyak masak, garam & sedikit secukup rasa Maggi.

Cara2
Kali ini aku tumis sekejab bahan yg dah ditumbuk bersama serai, dah bau wangi br aku masukkan santan dan ketam. Pastikan selalu ditimbuk (angkat & tuang santan) supaya santan tidak berketul-ketul. 
Setelah mendidih baru masukkan garam, secukup rase Maggi & asam keping. Setelah puas hati dgn rasa kuah tu, bolehlah tutup api dan hidangkan.

No comments:

Post a Comment