tq my follower

Thursday, April 19, 2012

Nasi Dagang Lola

Dah dua hari aku miss nak beli nasi dagang kat dua kedai, bkn xde tp dah abis hu3...

Sejak elok denggi ni rasenk mkn tu plak....

Lepas je aku tgk '5 rencah 5 rasa'  chef yg ensem mcm mix tu, kat tv3, terus aku terjah dapur, wat je pe yg ade janji mcm nasi dagang he3....

Check2, halba & timun je xde, so mintak tlg en 'Boss' belikan kat Giant, alang2 dia g beli al'e Eddin (al'e tu susu).

 aku wat aku sendiri yg mkn en 'Boss' pon rase
skit jer

 ni nasi dagang version nasi + pulut

 acar mentah 3 color

gulai ikan kerisi ngan timun

Mari tgk bahan2 & cara2

Bhn2 Nasi Dagang
1/2 cwn pulut & 1 1/2 cwn beras (bsh & rendam bersama dlm 1 jam)
2' Halia hiris memanjang, 3 ulas bwg merah kecik (hiris nipis2) & 2 sudu halba (rendam kejab dlm air) 1 cwn santan yg dah dimasak.

Cara2:
Kukus campuran beras+pulut tu sampai msk2.
(ni leceh skit kena kuarkn 2/3 kali & then renjis2 air skit, kukus semula), last sekali keluarkn pulut & gaulkn bersama bhn2 lain & boleh dihidangkan.


Bhn2 Gulai Ikan 
Ikan (paling ummmpphh ikan tongkol coz keras), 2 sudu mkn kari paste (aku pakai kari ikn Babas), bwg merah, bwg putih & halia diblender. 
Campur sekali ngan kari paste n cili boh. 2 sudu kecik serbuk ketumbar, gula merah, garam (asam ambik yg dlm rebusan ikan jer).Santan cair, timun (potong memanjang), cili Thai yg hijau tu 5 bj.

Cara2 :-
Rebus ikn ngan garam (aku letak 1 sudu mkn) & asam keping (aku bubuh 6 kpg tuk 3 slice ikn kerisi), air pon just tenggelam ikn, rebus kejab jer just bg asam & garam resap dlm bdn ikan. 

Tumis kari paste kat atas td tu, dah pecah minyak mskkn serbuk ketumbar. Masukkan santan cair, dah menggelegak msk kan gula merah,timun & cili Thai. Perasakan ngan garam & asam dr rebusan ikn td. Sudah msk kuah tu br msk kan ikan yg direbus td.


Bhn2 Acar 3 color
Timun, carrot, cili merah & perahan limau kasturi, garam & gula.

Cara2 :-
Hiris sume bhn2 kat ats tu memanjang & nipis (sepjg btg mancis tu), gaulkn sekali ngan perahan limau, garam & gula. Simpan dlm freezer, nk mkn br kuarkn lg crunchy. .






No comments:

Post a Comment