tq my follower

Monday, May 28, 2012

Nasi Lemak Sambal Sotong Kering

Baru2 ni jer aku berkesempatan masak sotong yg dibeli di Lumut hari tu. 

Tp sempt gak updet blog dlm sibuk2 ngemas bj nk blk Pahang dlm semggu ni... he3

Google nyer Google, ambik satu kesimpulan aku pon meneruskn operasi.

Byk cara & tip2 tuk rendam sotong tu, tp aku simpulkan kat sini 
(cara aku laaa), rendam jer sekor2 sotong kering tu (jgn potong lg) dlm air dan letak secubit soda bikarbonat dlm air tu selama semalaman.

Esok pg sebelum masak, br dibasuh & dipotong kecik (nasib percubaan pertama aku berjaya, yesss!!!)

 Sambal Sotong Kering 

sotong2 nyer nmpk skit jer coz kuah byk, ank2 suka sup (sume kuah diaorg panggil sup)

Bahan2 & Cara2

4 keping saiz M Sotong Kering (yg telah diproses seperti di ats td),1 senduk penuh cili giling (aku mmg pakai Cili Giling Puteri), 4 ulas bwg merah (tumbuk), 2 ulas bwg putih(tumbuk), segenggam ikn bilis (ditumbuk) bwg Hollang (potong bulat en 'Boss' mmg sume sambal dia nk bwg ni), sedikit belacan, juas asam jawa, garam & gula merah+putih, minyk msk 
(skrg aku mmg pakai myk jagung tuk sume masakan, suh lebih healthy kate nyer ekekeke).

Tumis kan cili & bhn2 tumbuk (termasuk belacan & ikn billis) sampai garing dan naik minyak, masukkan air, biar mendidih baru masukkan sotong, biar sotong lembut baru masukkan air asam jawa, bwg Holland, garam & gula. 

Tp kat sini aku nk share 1 tip dari sister in law aku si Nedda, dia ckp kalo nk sambal tumis kite sedap & pekat, kena letak byk skit air & biar dia mendidih lame ats api, kalo dibiarkn lame2 skit mmg dia akn menjd lepih pekat & sedap, kalo byk letak air pon dia x cair, so perrrrhhhhhh.... 

Cuba lah korang!!!!



Nasi Lemak

Resepi ni aku cilok dr SIL gak tq Nedda, kat umh ni mmg aku pakai beras Basmathi Faiza, so kena rendam dlm 10 minit selepas bsh. 

Bahan & Cara2 
2 cups Beras, halia yg hiris besar, bwg merah, lada hitam, sedikit garam dan bhn utama santan, 2 sudu bsr je (aku pakai santan M&S). 
Kemudian masak la seperti biasa.


No comments:

Post a Comment