tq my follower

Wednesday, May 9, 2012

Terung Bakar dgn Kuah Santan

Aku wat ni dah lame, tp br ade masa nak share kat sini, masa aku kecik2 dolu mak selalu wat, tp dah beso2 dia x wat plak, ngape eekkkk??? Tapi resepi ni aku ambk dr My resepi gak.... mmg same cam aku pernah mkn kecik2 dolu.

Nak kena blk Pahang tanye mak nih he3

ni la hasil nyer, tp aku wat separuh je terung nye, coz aku sorg je mkn...

Senang jer, jom tgk bhn2 & cara2 nyer.


Bahan2:
Terung panjang sebiji, bakar atas api (belah dua & jgn buang kulit), 1/2 cwn santan cair (aku pakai kotak je), bwg merah kecik 2 ulas, sedikit lada hitam @ lada putih (aku letak cili padi belah2 je skit), sedikit minyak msk & garam.

Cara@:
Bakar @ panggang terung sampai lembut, dah sejuk br buangkn kulit luar tu slow2, takut terung kite xde rupe terung pulak.
Tumiskn bwg merah & cili, setelah layu mskkn santan cair, masak kejab sampai mendidih & perasa kan dgn garam. Dah masak sume, bolehlah dituangkan ats terung yg dah buang kulit td. Siap & boleh mkn ngan lauk2 lain.







No comments:

Post a Comment