tq my follower

Thursday, May 3, 2012

Ompok

ni aku ambk dr tenet, tq en Google

Ats permintaan kwn aku kat FB, aku pon dgn jaya mendptkn resepi ni dr MIL.

Walau pon aku x pernh try lg, tp mmg aku selalu sediakn bhn2 tuk buat ompok tu. 

Aku kan assistant tetap MIL bile balik Slim River he3....

Tp Mak aku kat Pahang pon pandai gak buat ni, cara Mak aku leceh skit, coz msk mmg lame (dlm 5/6 jam gitu) dgn api yg kecik gilos, lg best guna kayu api. So masa even special jer Mak aku wat, mcm masa kenduri kawen ank2 dia jer.

MIL aku nyer lg simple. Rase dia same jer.

Ni adalah resepi org Kampar dr Indonesia sane, mmg MIL aku asal dr sane, dia mmg terror msk2 sane, rase dia pon mmg walllahhhh sedap siotttt.....

Bahan2: 
Ikan apa2 pon boleh, sukatan bhn adalah mengikut saiz & bilangan ikan.
Cili kering, Bawang merah, Bawang puteh, Kunyit fresh lg SODAP, belacan (semua dikisar)
Serai (dititik), daun kunyit, asam keping, garam (kalo ade belimbing buluh pon leh bubuh gak tp kurangkn asam keping) & garam.

Cara2:

Susun serai & d.kunyit dlm periuk, letak kan ikan, kemudian letakkan bhn2 kisar & asam ats ikn. 
Ulang lg kaedah td sampai abis ikn (kira nye serai & d.kunyit tu mmg kena byk arrrrr) yg lain2 mengikut citarasa msg2 & last sekali garam.

Dah siap semua, mskkan air paras ikn sahaja. Tutupkn periuk & masak dgn api yg sederhana kat dapor gas korang, selang 10 minit korang kena goyangkn periuk tu slow2 (coz menurut MIL cara ni akn memudahkan kuah2 tu serap dlm isi ikn, air kan letak skit jer, so cara ni la nk bg dia lg SODAP). 
Agak2 kuah dah tggl sikit & pekat boleh la padam kan api.

Masakan ni mmg tahan 3 hari kalo dihangatkn sampi kuah kering, rase pon lg SODAP.

Tp kalo wat style Mak aku, ngan tulang2 ikan kite leh mkn coz dia dah jd rapuh mcm tulang ikn sardin tu.


p/s : Eida Fakrin resepi ni khas utk mu ;) jgn lupe mencuba

No comments:

Post a Comment