tq my follower

Sunday, January 6, 2013

Puding Roti Kukus Hijou


Memula aku tgk gambor makanan ni terus aku terminat he3... (boleh lak cegitu)

Tgk mmg Eddin & Rereen leh layan puding roti ni, so aku pon try la....

Resepi asal pakai daun pandan pure tuk buat pati campuran ditambah dgn color hijou skit. 

Tapi aku x bubuh pon, mane nak carik daun pandan Cik Yahhhh oiiii...... 

Jom menry buat puding hijou nih....

Bahan2 utk satu bekas/mangkuk sederhana :
6 keping roti Butterscotch, aku potong serong coz bekas aku kecik jer tp kalo bekas besar tak potong pon takpe, 1/2 cawan santan kotak M&S, 1/2 cawan air masak, 1 biji telor saiz A, 1/2 cawan gula pasir, 1/2 sudu teh esen vanilla, sedikit color hijou dan secubit garam.

Cara2 :
Masukkan telor, gula, santan, air dan garam dalam mangkuk besar dan kacau sebati. 
Pastikan gula hancur, aku pakai gula yg halus skit tu, so kejab jer kacau nye.
Masukkan pula esen vanilla dan warna hijou. Kacau rata lagi.
Proses mencelup roti pon bermula. Celup roti dlm campuran tadi sehingga betoi2 serap dlm roti tu dan susun dalam bekas. 
Buat sampai habis roti dan balance campuran tu boleh la dituang dalam bekas tu. 
Lagi elok kalo korang tekan2 skit roti tu supaya padat skit kedudukan nyer.
Boleh la dikukus selama 25-30 minit.
Sejukkan dalam esbok dan ajak la anak-anak makan, en 'Boss' tak 'in' sgt puding2 nih.

SELAMAT MENCOBA

No comments:

Post a Comment