tq my follower

Monday, December 24, 2012

Sambal Jering Tempoyak


Salam petang semua..... 

Korang makan ape ptg ni??? Mendung-mendung ni mmg lapor je perut kan.....

Kami br lepas kenyang mkn maggi goreng SEDAPPP td. 

Tp fail skit la... coz adik bongsu aku goreng lagi mabeles (dia lelaki ok).

Jom kite semak menu org kampung aku hari tu.

Memang dah lame sgt tak makan makanan traditional nih. 

Sambal jering ni, 1st time dlm hidup aku buat. 

Sebelum ni aku mkn yg mak & arwah Wan aku masak jer.

Aritu balik kg en 'Boss', so MIL pon ade jiran yg bagi jering cambah ni.  
Aku paw la 5 keping jer. Ingat kan en 'Boss' tak makan. 

Sekali sama laju jer dgn aku he3.... 

Kire berjaya la percobaan pertama aku ni yeaaayyyyyyy!!!!!

Korang tau ker ape maksud jering cambah tu???? 

Meh aku explain kan.....

Jering tua yang diambik dr pokok, dibuang kulit keras color hitam tu, dan ditanam dalam tanah beberapa hari sehingga dia bercambah sedikit. Kemudian baru dikorek keluar dan baru boleh dibagi nama jering cambah.

Dolu2 Wan aku ckp kite x leh masak jering ni terus kalo ambik dr pokok dia. Leh buat ulam jer, itu pon x leh kena kat nasi panas kalo mkn ulam jering ni. 

Kenapa & mengapa aku x sempat lak bertanye lanjut dgn Wan aku, coz aku x mkn ulam jering ni, tp kalo masak buat sambal mmg peberet.

Mari lah kite berjemaah belajo buat sambal tradisi ni. 

Tp kali ni bau jering tu memang x semerbak sgt. Ala-ala jer, so mkn pon sgt la heaven :)

Bahan2:
5 keping jering cambah (dicuci bersih dan hiris nipis), segengam ikan bilis, 1 sudu besar tempoyak baru yg still manis, 2 sudu besar cili Boh, 1 biji bawang merah saiz sederhana (hiris bulat), minyak, sedikit garam, gula dan secubit rasa Maggi.

Cara2:
Gorengkan jering dan ikan bilis separuh masak. Sambil tu bancuh tempoyak dengan cili boh dlm mangkuk perasakan sekali dgn garam, gula dan secubit rasa. Kalo pekat sgt boleh tambah sikit air.

Dengan minyak gorengan tadi terjunkan bancuhan tempoyak tadi dlm kuali. 
Masakkan sehingga wangi. Kemudian baru dimasukkan jering, ikan bilis dan bawang. 
Setelah semua sebati dan dah elok rasanye bolehlah dihidangkan. 

Sambal ni boleh disimpan 2/3 hari dgn syarat selalu panaskan. 
Kalo makan dgn nasi panas, perrrhhhhhhhhh, lauk lain mmg tak pandang dah. 

Korang try la kalo tak caya!!!!!

SELAMAT MENCOBA












No comments:

Post a Comment